Gender aspects of the development of social entrepreneurship in Uzbekistan

Authors

  • Yuldosheva Umida

Abstract

In the modern world, social entrepreneurship has become one of the effective tools for socio-economic sustainable
development. By combining business principles with the goals of creating positive social and environmental impact, addressing social issues such as the fight against poverty, unemployment, access to education and healthcare. Social entrepreneurship plays an important role in creating innovation, sustainable development and improving the quality of life for vulnerable groups and society as a whole. This article, based on the results of the author’s sociological research, examines the gender aspects of the development of social entrepreneurship and the resources necessary for the development of social entrepreneurship taking into account gender issues 

Keywords:

social entrepreneurship gender stereotypes

Author Biography

Yuldosheva Umida

PhD student at the Research Institute "Family and Women"

References

Указ Президента Республики Узбекистан № УП-158 О Стратегии «Узбекистан-2030» от 12.09.2023 г. // https://lex.uz/uz/docs/6600404

Указ Президента Республики Узбекистан № УП-60 О Стратегии Развития Нового Узбекистана на 2022-2026 годы от 28.01.2022 г. // https://lex.uz/docs/5841077

Постановление Президента Республики Узбекистан № ПП-62 “О мерах организации деятельности Агентства по работе махаллабай и развитию предпринимательства при Министерстве экономического развития и сокращения бедности” от 24.12.2021 г. // https://lex.uz/ru/docs/5793280

Постановление Президента Республики Узбекистан № ПП-401 «О дополнительных мерах по укреплению семьи и повышению активности женщин» от 21.12.2023 г. // https://lex.uz/ru/docs/6704838

Борнштейн Д. Как изменить мир. Социальное предпринимательство и сила новых идей=How to change the World: Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas. – Москва: Альпина Паблишер, 2015. – 496 с.

Mair J., Marti I., Social Entrepreneurship Research: A Source of Explanation, Prediction, and Delight // Journal of World Business, Volume 41, 2006, p. 39.

Джилл Кикал, Томас Лайонс. Социальное предпринимательство: миссия – сделать мир лучше = Understanding Social Entrepreneurship: The Relentless Pursuit of Mission in an Ever Changing World. – Москва: Альпина Паблишер, 2014. – 304 с.

Yin R. Case Study Research: Design and Methods (Applied Social Research Methods). Fifth edition. Sage Publications, Inc., 2013.

Московская А. Социальное предпринимательство в России и в мире: практика и исследования / А.Московская. – Москва: НИУ «Высшая школа экономики», 2011. – 284 с.

Шумпетер Й. Теория экономического развития / Й. Шумпетер; пер. с нем. – Москва: Прогресс, 1982. – 455 с.

Drayton W. The citizen sector: Becoming as entrepreneurial and competitive as business / W. Drayton // California Management Review, 2002. № 44 (3). pp. 120-132.

Martin R.L., Osberg S. Social Entrepreneurship: The Case for Definition / R.L. Martin // Stanford Social Innovation Review. Spring, 2007. pp. 29-39.

Mawson A. The Social Entrepreneur: Making Communities Work / A. Mawson// Atlantic Books, 2008.

Друкер П.Ф. Бизнес и инновации / П.Ф. Друкер; пер. с англ. – Москва: Вильямс, 2007 (СПб.).

Collins R. Three Sociological Traditions / R. Collins. N.Y.: Oxford, 1985.

Юнус М., Жоли А. Создавая мир без бедности: социальный бизнес и будущее капитализма / М.Юнус, А. Жоли. – Москва: Альпина Паблишерз, 2009.

Alter S. K. Social Enterprise Typology / S. K. Alter // Virtue Ventures LLC. Nov. 27, 2007 (revised vers.).

Published

How to Cite

Umida, Y. (2025). Gender aspects of the development of social entrepreneurship in Uzbekistan. Society, Gender and Family in Central Asia International Academic Peer Reviewed Journal, 25–31. Retrieved from https://oila-ilmiy.uz/index.php/society-gender-family/article/view/126

Issue

Section

Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.