Formation of creative thinking of teenagers in the context of family education

Authors

  • Saidvalieva Madina Fazliddinovna

Abstract

The article examines the influence of family relationships and parenting styles on the development of children’s creative thinking. It analyzes the role of the family environment, parental attitudes, and the nature of parent-child interactions in shaping creative competencies. Various parenting styles – authoritarian, overprotective, partner-oriented, and others – and their impact on child behavior are discussed. Particular attention is given to the negative consequences of a lack of emotional closeness and abusive behavior, such as aggressive tendencies and a decrease in creative thinking.

Keywords:

creative thinking family relationships parenting styles

Author Biography

Saidvalieva Madina Fazliddinovna

Independent researcher at the Family and Gender Research Institute

References

Collins W. A., Laursen B. Parent-adolescent relationships and influences. In Richard M. Lerner, Laurence Steinberg, editors. Handbook of Adolescent Psychology, 2nd Edition. New York: Wiley: 2004

Steinberg L. We know some things: Parent-Adolescent Relationships in Retrospect and Prospect. Journal of Research on Adolescence, 11 (1), pp. 1-19.

Выготский Л.С. История развития высших психических функций // Собр. соч. – Москва, 1982.

Гатанов Е.И. Развитие личности, способной к творческой саморегуляции / Е.И.Гатанов // Психологическая наука и образование. – 1998. – №1.

Ледовская Т. В. Роль семьи в развитии творческого мышления подростков // Педагогический ИМИДЖ. 2021. № 3 (52). С. 356–366 DOI: 10.32343/2409-5052-2021-15-3-356-365

Симановский А.Э. Развитие творческого мышления детей. – Ярославль: Академия развития, 1996.

Фельдштейн Д.И. Проблемы возрастной и педагогической психологии. – Москва, 1993.

Фельдштейн Д.И. Психологические особенности развития личности в подростковом возрасте // Вопросы психологии. – 1988. – Nº 6.

Цукерман Ч.А. Психология саморазвития: задача для подростков и их педагогов / Ч.А.Цукерман. – Рига: ПЦ «Эксперимент», 1997. – 276 с.

Чернецкая Н.И. Творческое мышление в системе понятий современной психологии / Состояние и перспективы развития психологии в Восточно-Сибирском регионе: материалы межрегионал. науч.-практ. конф. / Под общ. Ред. И.В. Ярославцевой. – Иркутск: Изд-во Иркут. гос. пед. ун-та, 2007. – 630 с.

Чернецкая Н.И. Творческое мышление школьников: особенности, диагностика и развитие / Н.И.Чернецкая. – Иркутск: Изд-во Иркут. гос. ун-та, 2007. – 146 c.

Чернецкая Н.И. Творческое мышление: проблемы и методы диагностики. Методическое пособие. – Ангарск: Ангарская государственная техническая академия, 2001. – 79 с.

Эльконин Д.Б. Психологические условия развивающего обучения // Обучение и развитие младших школьников. – Москва, 1970.

Published

How to Cite

Madina Fazliddinovna, S. (2025). Formation of creative thinking of teenagers in the context of family education. Family, Women and Social Life Electronic Scientific Journal, 46–55. Retrieved from https://oila-ilmiy.uz/index.php/family-social-life/article/view/230

Issue

Section

Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.